הגישה המוטיבציונית: מה עושים כשהמטופל “מסרב” להשתפר? / מר מיכאל פרלה
מדוע אדם מכור לסמים לא מתמסר לתכנית גמילה למרות שהוא עומד לאבד את משפחתו ונכסיו? איך להתייחס למטופל שמסרב לטפל בהתקפי הזעם שלו למרות המחיר הבין אישי שהוא משלם? כיצד ניתן לעבוד עם נערה שהופנתה להתערבות טיפולית כנגד רצונה? איך להגיב למטופל הסובל מ OCD חמור אך לא מעוניין בטיפול? הגישה המוטיבציונית ביססה את עצמה מאז שנות השמונים ככלי מרכזי בארגז הכילים הטיפולי. הגישה מתמקדת בשאלה מה גורם לאנשים להשתנות וכיצד להתמודד עם המצבים הרבים בהם מטופלים לא מראים מוטיבציה מספקת לשינוי. במקום לראות בחוסר מוטיבציה סוג של “התנגדות”, הגישה המוטיבציונית מתמקדת בחקר האמביוולנציה שמטופלים חשים סביב תהליכי שינוי. ההנחה, שאוששה במחקרים רבים, היא שלמטופל רגשות ומחשבות מנוגדים לגבי השינוי: רוצה בו ונרתע ממנו בו זמנית. זוהי שיטה מנחה (במובן שהמטפל הוא בעל תפקיד אקטיבי), ממוקדת-מטופל להגברת המוטיבציה הפנימית לשנוי על ידי חקירה ופתרון האמביוולנציה. כוחה של הגישה נובע מהשלוב בין תובנות לגבי טבעו של השינוי לבין טכניקות מעשיות בהן משתמש המטפל כדי לעזור למטופלים להתקדם לעבר שינוי. בסדנה נלמד את עקרונות הגישה ונתרגל כמה מהטכניקות שהיא מציעה.
מיכאל פרלה: פסיכולוג קליני מדריך ופסיכולוג רפואי. עובד עם מבוגרים, מתבגרים וילדים. ניהל קליניקה שיקומית בוונקובר, קנדה. כיום עובד בביה”ח “בית לוינשטיין” ובפרקטיקה פרטית, מנחה קבוצות ומלמד פסיכותרפיה ואת הגישה המוטיבציונית במסגרות שונות.
הגישה המוטיבציונית- הגברת מוטיבציה לשינוי/וויליאם ר’ מילר , סטיבן רולינק. הוצאת אח.
הנ”ל הוא תרגום של ההוצאה הראשונה של הספר. עדיף (אך לא קריטי…) לקרוא את ההוצאה השלישית שלא תורגמה עדיין לעברית: Miller,W.R. & Rollnick, S. (2012). Motivational Interviewing: Helping People Change. Guilford Press.
Toward a theory of motivational interviewing. Miller, William R.; Rose, Gary S. American Psychologist, Vol 64(6), Sep 2009, 527-537.
לינק למאמר:
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2759607/
פירוט הסדנאות בכנס איט"ה 2017
סדנאות קצרות יום ראשון 19/2/17 11:00 - 18:00 (6 שעות)
- טיפול במוזיקה על בסיס מיינדפולנס לחולים בדיכאון ברמיסייה: היכרות עם השיטה והתנסות אישית חווייתית קצרה עם השיטה /גב' מיכל צור דחוח ופרופסור אהוד בודנר
- "לא הביישן למד"- סדנת "טעימות" לטיפול בביישנות, דימוי עצמי נמוך , וחרדה חברתית / ד"ר צופי מרום
- טיפול בפוביה מרגשות (Affect phobia) ד"ר יופ מאיירס
- הגל השלישי כתפיסה מאוחדת – מודל טיפולי אינטגרטיבי ליישום ברמות שונות של התערבות/ד"ר דני חמיאל
- סדנא מעשית לטיפול ב ROCD / ד"ר דני דרבי
- לשנות באמ"ת – תוכנית השחמ"ט עשרה צעדים לטיפול CBT/ REBT בקשיים בוויסות רגשי של ילדים / גב' נעמי דותן
- טיפול מטא-קוגניטיבי (MCT) להפרעת חרדה מוכללת - תיאוריה וטיפול/ רוזאנה ג'וסמן וד"ר שמואל מיירס
- "What is up (WhatsApp) with Obsessive-Compulsive Related Disorders" ד"ר עודד בן ארוש
- מודל זה״ב בטיפול זוגי התנהגותי קוגניטיבי / ד"ר נעמי אפל
סדנאות ארוכות מיום שני 20/2/17 09:00 עד שלישי 21/2/17 18:00 (14 שעות)
- אפשר גם בלי פתולוגיה: יישום גישת הפסיכולוגיה החיובית לפיתוח רגשות חיוביים בקרב מטופלים /פרופסור תמי רונן פרופ' תמי רונן רוזנבאום, דקאן הפקולטה למדעי החברה אוניברסיטת ת"א
- הדרכת הורים באמצעות הקניית כישורי חיים וכישורי הורות בדרכי שלום: הורים כקו-תרפיסטים / מר יששכר עשת
- לשטוף את הפלשבקים עם סבון: טיפול בהפרעה כפייתית פוסט טראומטית /ד"ר ניצה נקש
- סדנה בוויסות רגשי/ד"ר סרג'יו מרצ'בסקי
- היפנוזה ו CBT / ד"ר גבי גולן
- ACT לטף- סדנת ACT לטיפול בילדים/ גב' אנה גולדברט
- סדנת ACT מתקדמת / מר רן אלמוג
- טכניקות חדשניות בטיפול קוגניטיבי התנהגותי בחרדה חברתית / ד"ר עידן אדרקה
- כשהקוגניציה פוגשת את הדמיון: דמיון מודרך, טכניקות הרפיה ומדיטציה, ככלים טיפוליים / ד"ר יוסי אדיר