12/1/18 – הורות דיאלקטית – טיפול בהורים לצעירים עם קשיי וויסות

מרצה ד"ר יפעת כהן M.D.
מפגשי איט"ה בימי שישי במרכז – 12/1/18

עבודה עם הורים חיונית מחד וחסרת מערך ברור ומוכח מאידך. החומר שנכתב על טיפול והדרכה בהורים הוא מועט מאד בהשוואה לחומר שנכתב על טיפול בילדים או במבוגרים. אין גישות שנבדקו מספיק מחקרית או הוקדש להן דיון תיאורטי עמוק ע"י מספיק אנשי מקצוע כדי שיהוו גישות מקובלות להתערבות עם הורים. גם העבודות והספרים המעטים הקיימים מתייחסים לטיפול בהורים לילדים או מתבגרים. מעט מאד ספרים מופנים להורים למבוגרים צעירים רגילים ומעט מאד ספרים מופנים להורים לילדים לא מווסתים. לא מצאתי ספרים להורים למבוגרים צעירים לא מווסתים.
להורים של מבוגרים צעירים, למרות מעורבותם בחיי ילדיהם, אין דריסת רגל בטיפול, מלבד מימון הפגישות. עם זאת, ההורים זקוקים לעזרה, והמבוגרים הצעירים יכולים להפיק תועלת מרובה משינוי בקשר עם הוריהם.
בהתייחס לתכנים המקובלים בהדרכות הורים- קיימת דיכוטומיה בין ההתייחסות הדינמית לטיפול בהורים לבין התייחסות התנהגותית או חינוכית. הגישה הדינאמית שמה דגש על הבנת התהליכים הפנימיים אצל ההורים, לצורך הגברת המודעות שלהם. ההנחה היא, שאם ההורה מודע מספיק, הוא כבר ידע מה לעשות. איך יגיע ההורה למודעות? טיפול פרטני או דיאדי ממושך. איך ידע מה לעשות? אינטואיציה ויצירתיות.
לעומת זאת, העבודה ההתנהגותית עם הורים כמעט מתעלמת מהפן האינדיבידואלי ההורי, מהצורך במודעות אצל ההורה, ומתמקדת במתן כלים וכללים להורים על מנת לעזור להורים לנהל את ילדיהם בצורה יעילה יותר.
בעבודתי בשנים האחרונות עם אנשים צעירים, הסובלים מבעיות בוויסות רגשי וחוסר יציבות בתחומי החיים השונים, לפי גישת ה-DBT, התרשמתי שעבודה עם הורים היא חיונית לטיפול בצעירים אלה ושחשוב שעבודה זאת תעשה לא רק עם הורים למתבגרים וילדים אלא גם עם הורים למבוגרים צעירים שממשיכים להיות גורם מרכזי בחייהם של ילדיהם, במיוחד כאשר לילדים הבוגרים יש קושי בהתנהלות עצמאית ובוגרת. התרשמתי שמיומנויות ה-DBT יחד עם המוטיבים הטיפוליים העיקריים יכולים להוות בסיס לעבודה מעשית ויעילה עם הורים לצעירים הסובלים מחוסר וויסות, הפרעות אישיות מורכבות, שימוש בסמים, הפרעות אכילה, וגם להורים לצעירים נורמטיביים.
לדעתי, אכן יש צורך במודעות עצמית מחד ומיומנויות יעילות להתנהלות עם הילדים מאידך.
אני מציעה שילוב של מיומנויות קשיבות ומיומנויות של ולידציה. שילוב של קשיבות וולידציה מהווים את המרכיבים המרכזיים והחשובים ביותר בתקשורת בינאישית יעילה.
תרגול של קשיבות הוכח באופן ברור כמפחית חרדה ודיכאון ומשפר מודעות אצל הפרט. המושג של הורות קשובה mindful parenting מקבל תאוצה ונחקר בשנים האחרונות עם תוצאות שנראות מבטיחות. מיומנויות של ולידציה מהוות אסטרטגיה טיפולית מרכזית ב-DBT. מנסיוני וממעט מאד ספרות בנושא, הסקתי שניתן ללמד מיומנות חשובה זאת גם הורים.
האלמנטים העיקריים של DBT בעבודה עם הורים כוללים את הפילוסופיה הדיאלקטית, התיאוריה הביוסוציאלית, אלמנטים של טיפול קוגניטיבי-התנהגותי ואלמנטים מתוך זן בודהיזם. אלה מהווים בסיס להבנה ולהתנהלות של טיפול והדרכה להורים של מבוגרים צעירים.

על המרצה: ד"ר יפעת כהן, M.D פסיכיאטרית מומחית לילדים ונוער ופסיכותרפיסטית. מנהלת מכון 'אופק' – מרכז לטיפול ולימוד DBT, באבן יהודה. מרצה ומדריכה בטיפול פסיכודינמי בילדים ונוער בחוג ללימודי המשך של פסיכיאטריה של הילד והמתבגר באוניברסיטת ת"א. מרצה בתכניות לימודי המשך בפסיכיאטריה של המבוגר ובתכנית לטיפול בטראומה. מרצה בתוכנית הישראלית לטיפול קוגניטיבי-התנהגותי של איט"ה. ניהלה מרפאת בריאות הנפש של משרד הבריאות ( 1996-2006). מטפלת, מלמדת ומדריכה בגישת DBT במסגרות ציבוריות ופרטיות.

פרטים נוספים וההרשמה למפגשי איט"ה במרכז – לחץ כאן

[themify_list_posts limit="99" category="121" image="yes" image_w="730" image_h="350" title="yes" post_meta="no" display="excerpt" more_text="קרא בהרחבה" post_date="no" style="grid2" image_size="large" order="ASC" orderby="date"]