טיפול במטופלים (ילדים ומבוגרים) הסובלים הפרעת קשב והיפראקטיביות- דגשים לשיפור תפקודי ניהול באמצעות טיפול קוגניטיבי-התנהגות
ד”ר גיל מאור
הפרעת קשב והיפראקטיביות היא הפרעה נוירו-התפתחותית שכיחה, שמאפיינת כ- 10% מהאוכלוסיה, והשלכותיה ניכרים בכל מחזור החיים. לנוכחותה של הפרעת קשב פגיעה אפשרית בארבע תחומים עיקריים – מוסחות וקשיי ריכוז, היפראקטיביות-אימפולסיביות, ליקויים במקצב הביולוגי ופגיעה בתפקודי הניהול. ארגון הבריאות העולמי ממליץ לטפל באנשים הסובלים מהפרעת קשב בשלושה מכלולים – הדרכה, טיפול תרופתי סימפטומטי וטיפול פסיכולוגי (לרוב CBT). הדרכה והטיפול הפסיכולוגי מסייעים להתמודד עם הפרעה כרונית רב תחומית, ומכוונים לשיפור תפקודי הניהול של הפרט.
הסדנא תיאורטית וחוויתית, נועדה להקנות למשתתפים ידע תיאורטי, מעשי וכלים לתמיכה בילדים (ומשפחותיהם) ומבוגרים הסובלים מהפרעת קשב באמצעים קוגניטיביים-התנהגותיים, נדגים כלים לטיפול במאפייני הליבה של הפרעת קשב, ונציג כלים לשיפור תפקודי ניהול בקרב ילדים, מתבגרים ומבוגרים. יוצגו ויתורגלו העקרונות להתערבות קוגניטיבית-התנהגותית בתפקודי ניהול. כמו גם, יוצגו 2 פרוטוקולים לעבודה (ילדים-נוער) ומבוגרים – שהותאמו לחברה הישראלית.
ד”ר גיל מאור, קרימינולוג שיקומי, מרצה וחוקר במכללה האקדמית גליל מערבי, ומכללת תל חי פסיכותרפיסט CBT , מנתח התנהגות במשרד החינוך ומנהל מכון ‘ד”ר קשב’ – מרכז לאבחון וטיפול בהפרעות קשב ובתפקודי למידה.
מקורות ראשוניים
שלו-מבורך, ל. וסיטבון-פרחי מ.(2011), הפרעת קשב וריכוז. בתוך. נ. מור, י. מאיירס., צ. מרום.
וא. גלבוע-שכטמן .(עורכים). טיפול קוגניטיבי התנהגותי בילדים עקרונות טיפוליים (עמ’
286-267). תל אביב: דיונון.
Safran, S. A., Otto, N. W., & Sprich, S. (2005). Cognitive-behavioral therapy for ADHD in medication-treated adults with continued symptoms. Behavior, Research and Therapy, 43(3), 831–842
Solanto, M.V. (2010). Cognitive-behavioral therapy for adult ADHD: Targeting
executive dysfunction. New york: The Guilford Press.
למשתתפי הסדנא יינתנו הפרוטוקולים
כנס איט"ה 2018 - פירוט הסדנאות קצרות
סדנאות קצרות יום ראשון 18/2/18 11:00 - 18:00 (6 שעות)
• ד"ר ריצ'רד אורינג: אוסידי כהפרעת אישיות? מודל חדש לטיפול באוסידי והפרעות נלוות
• ד"ר נעמי אפל: מודל זה"ב בטיפול זוגי
• ד"ר צופי מרום: "לא הביישן למד"- סדנת "טעימות" לטיפול בביישנות, דימוי עצמי נמוך וחרדה חברתית
• ד"ר ויטלי טבלב: כלים רגשיים לטיפול ברגשות
• ד"ר עידן אדרקה: טכניקות חדשניות בטיפול קוגניטיבי התנהגותי בחרדה חברתית
• גב' נעמי דותן: לשנות באמ"ת – תוכנית השחמ"ט עשרה צעדים לטיפול CBT/ REBT בקשיים בוויסות רגשי של ילדים
• ד"ר עודד בן ארוש ליאור כרמי: What is up (WhatsApp) with Obsessive-Compulsive and Related Disorders - recent updates of the neurological understanding of obsessive compulsive and related disorders to the clinical application of virtual hospitalization
• ד"ר יפתח יובל: ACT: עקרונות, אתגרים וכלים מעשיים
• מיקי דורון MA MHA, אייל ורשביאק Msc, יוסי אריש MA: יישומים חדשים לשימוש במודל ה-SEE FAR CBT
• מר אוהד נחום: עבודה עם הורים לילדים חרדתיים בגישת הסמכות החדשה וההתנגדות הלא-אלימה (NVR)
• ד"ר ארנה נוימן: הגברת דימוי עצמי חיובי ומניעת דיכאון בגיל ההתבגרות – מודל הזדמנו"ת
• גב' לנה קורץ אלמוג: טיפול מיני בשילוב CBT- Let's talk about sex
• ד"ר דני דרבי: סדנא מעשית לטיפול ב ROCD
• גב' רות ויניאר: הפרעות אכילה-מחוסר שגשוג ועד השמנת יתר- סדנא
כנס איט"ה 2018 - פירוט הסדנאות ארוכות
סדנאות ארוכות יום שני 19/2/18 9:00 - עד שלישי 20/218 בשעה 18:00 (14 שעות)
• מר דן ברזילי: מודל לטיפול אינטגרטיבי בהפרעות קשב
• Alexandra Klein Rafaeli, PsyD: Interpersonal Therapy (IPT) – An Introductory Workshop
• ד"ר שרה פרידמן: מציאות מדומה: כל מה שרצית לדעת
• ד"ר רן אלמוג: סדנת ACT מתקדמת
• גב' שני כהן: סדנת "סלפי" – "SELFIE" פרוטוקול לטיפול בסוגית ה"עצמי", ילדים מתבגרים ומבוגרים
• ד"ר סרג'יו מרצ'בסקי: דיון על עקרונות ההדרכה ב- CBT לאור מודל רמת המיומנויות (competence levels)
• ד"ר גבי גולן: התנסות בהיפנוזה ו CBT
• גב' מירב רוזנפלד וגב' טל גומא: טיפול תעסוקתי – בגישת ה CBT
• ד"ר יוסי אדיר: מיקומם של הרגשות ב CBT-סדנא התנסותית
• גב' אנה גולדברט: ACT לטף- סדנת ACT לטיפול בילדים
כנס איט"ה 2018 - פרטים נוספים והרשמה - לחץ כאן