משחקי CBT

משחקי CBT

1.לעוף על פתרון (משחק רבעיות)
   המשחק לעוף על פתרון מלמד ומבסס יכולת פתרון בעיות. מפתח גמישות מחשבתית ומחזק תחושת מסוגלות עצמית.
המשחק מכיל: 64 קלפים המציגים 15 בעיות, לכל בעיה מוצגים ארבעה פתרונות כאשר שלושה מהם הם פתרונות יעילים ופתרון אחד אינו יעיל.(קלף אדום) סדרה ניתנת להשלמה באמצעות קלף הפתרון הנוסף.
-פנקס עבודה על פי עקרונות מודל לפתרון בעיות
מד רגשות-

 

2. “חלון טעות והזדמנות”
משחק המיועד ללימוד ותרגול יכולת ההבחנה בין עובדות למחשבות (פרשנויות). המשחק מלמד כיצד לזהות טעויות חשיבה ולתקן אותן. טעויות חשיבה מובילות לגישה פסימית ולרגשות לא נעימים כגון: עצב, כעס, חרדה, אשמה ועוד. המשחק עשוי לתרום לילדים ומתבגרים למתן רגשות לא נעימים ולאמץ מבט חיובי יותר הן כלפי עצמם והן כלפי אחרים.
הציורים היפיפיים מיטיבים לתאר את טעויות החשיבה ומקלים על ההבנה שלהן. התרגול במהלך המשחק מאפשר הפנמה מהירה יותר.

המשחק מכיל:
2 לוחות משחק דו צדדיים (גודל 30/40): בלוח המשחק מופיעים 8 איורים המציגים 8 טעויות חשיבה. בצמוד לכל איור מופיע סימון עליו יש להניח את הכרטיסים המתארים את טעות החשיבה. הסימון מיועד לכרטיסים המתארים עובדות. צידו האחורי של הלוח הראשון “חלון בלהות”, כולל הסבר על טעויות חשיבה. צידו האחורי של הלוח השני “מתקנים חלונות”, כולל משפטים המיועדים לתקן טעויות חשיבה באמצעות דבור פנימי מרגיע.
102 כרטיסים המחולקים לצבעים: אפור, לבן וצהוב (למתקדמים). המשפטים בכרטיסים מתארים: עובדות, טעויות חשיבה, ודיבור פנימי מרגיע (חלון הזדמנות).
4 ג’וקרים (המאפשרים לבחור טעות להשלמה לפי בחירת המשתתף).
8 כרטיסי רגש נעים (בהם זוכים במהלך המשחק).
מטרות המשחק
להשיג לפחות כרטיס אחד (המתאר טעות חשיבה) מכל 8 סוגי טעויות החשיבה.
“לנצל” את כל קלפי חלון ההזדמנויות (לתקן באמצעותם טעויות חשיבה).
להשיג 2 רגשות נעימים.
המשחק מותאם לשני משתתפים. במידה ומספר המשתתפים גדול יותר, ניתן לשחק בשתי קבוצות.

3 בולשת התחושות
המשחק “בולשת התחושות” מסייע להכיר ולשיים מגוון של תחושות גוף ומפתח יכולת להבחין בין תחושות גוף הנובעות ממצבים פיזיולוגיים או סביבתיים, לבין תחושות גוף המתעוררות כתוצאה מרגשות. בנוסף המשחק מסייע לזהות את הקשר בין תחושות גופניות לבין רגשות. למשל, דופק מהיר עשוי להופיע כתוצאה ממאמץ פיזי או מחלה המלווה בחום גבוה וזו תגובה גופנית נורמטיבית. אך אפשר בטעות לייחס את התחושה לחרדה . לעומת זאת ישנן תחושות גופניות אשר מתעוררות בעקבות רגש. למשל, רגש כעס עשוי לעורר תחושה של מתח או כיווץ שרירים. זיהוי תחושות גוף מסייע בוויסות רגשי.

מספר המשתתפים: 2-4
המשחק מכיל >
לוח תחושות דו צדדי.
> 48 כרטיסים דו צדדיים המתארים מצבים פיזיולוגיים או סביבתיים, חלקם מתארים אירועים המעוררים רגשות וחלקם כרטיסי הוראות.
-13 כרטיסי רוגע )עגולים, 4 חיילי משחק + קוביה
המטרה: להפטר מהכרטיסים ולהשיג שני כרטיסי רוגע.

4. “לנחש את הרגש”
לוח רגשות דו צדדי מתקפל לשניים גודל 30/40. מציג מגוון סיטואציות. מיועד ללימוד שיום וזיהוי רגשות. הלוח מאפשר לילדים לספר את הסיפורים של הדמויות בסיטואציות המוצגות ולנחש מה הן מרגישות. לזיהוי ושיום רגשות דרך סיפור יתרונות רבים. הסיפור מאפשר להכיר, לשיים ולכמת רגשות באופן חוויתי ועקיף ובנוסף מסייע לילדים לשתף את המבוגר בעולמם הרגשי.
כאשר הסיפורים מספרים על רגשות של ילדים אחרים הילד מרגיש מוגן.
אפשרות עבודה עם הלוח:
כל אחד בתורו בוחר איור ומספר סיפור קצר בו הוא מתאר כיצד מרגישות הדמויות (נעזרים בבנק הרגשות).