סדנה מס’ 16 – שינוי האווירה המשפחתית באמצעות Positive CBT: אינטגרציה של כלים מהגל השני ומהגל השלישי ב – CBT בשילוב פסיכולוגיה חיובית

ד”ר ד”ר נעמי אפל
מהם הגורמים העיקריים למתחים המשפחתיים? מהם המאפיינים האישיותיים הקשורים למתחים אלה ומהם הגורמים הסביבתיים שיכולים למתן ואף לשפר משמעותית את האווירה במשפחה?
מטרת הסדנה היא להעמיק בסיבות לאווירה משפחתית מתוחה ולהציע כלים יישומיים לשינוי האוירה המשפחתית באופן המשלב בין הגל השני והגל השלישי ב – CBT והתרומה של הפסיכולוגיה החיובית בשינוי האווירה והגברת רגשות חיוביים שיאפשרו למשפחה לשגשג בתהליכי הדרכת הורים, טיפול זוגי וטיפול משפחתי.
הסדנה נשענת על מודל שפותח על ידי פרופ’ תמי רונן וד”ר נעמי אפל והוצג בכנס ה – EABCT בסופיה, בולגריה.
הסדנה חווייתית מאוד, משלבת תרגול בכלים יעילים הניתנים ליישום מיידי בעבודה עם הורים, זוגות ומשפחות.
ד”ר נעמי אפל, עו”ס, מנהלת מכון שיטות ומנהלת אקדמית של המגמה לטיפול הורי, זוגי ומשפחתי בתוכנית להכשרת מטפלים ב – CBT בתה”ש. מרצה בפקולטה לרפואה באוניברסיטת ת”א. פיתחה מודלים הנלמדים במוסדות אקדמיים וטיפוליים. פרסמה מאמרים ושבעה ספרים בתחום הטיפול במשפחה.
פריטים ביבליוגרפים:
אפל, נ. (2018). לדוג ענן, קרית ביאליק: הוצאת אח.
אפל, נ. (2017). כוחו של CBT בטיפול זוגי, קרית ביאליק: הוצאת אח.
אפל, נ. (2015). לדבר CBT עם הורים וילדים – מדריך למטפל ההתנהגותי קוגניטיבי, קרית ביאליק: הוצאת אח.
אפל, נ. (2013). זיזי וללי מגלות מהי חברות. הוצאת אח
אפל, נ. (2011). כפתור האור של סבא ג’מיקו. הוצאת אח.
אפל, נ. (2003 ). המכל הסודי של סבא ג’מיקו. רמות: אוניברסיטת תל אביב.
רונן, ת. (1994). ויותר מכל אהבה: האמנות והמיומנות בטפול בילדים. רמות: אוניברסיטת תל אביב.
רונן, ת. (2016).אשתו של 11 – כרוניקה של אהבה, מחלה, מוות והתמודדות. הוצאת הקיבוץ המאוחד

 

Dattilio, F. (2010). Cognitive–Behavioral Therapy with Couples and Families. New York: Guilford Press.
Ronen, T. (2011). The positive power of imagery: Harnessing clients motivation in CBT and related therapies. Chicester: Wiley/Blackwell.
Ronen, T., Hamama, L., Rosenbaum, M., & Mishely-Yarlap, A. (2016). Subjective Well Being in Adolescence: The Role of Self-Control, Social Support, Age, Gender and Familial Crisis. Journal of Happiness Studies, 17(1), 81-104.
Rosenbaum, M. (1999). Opening versus Closing Strategies in Controlling One’s
Responses to Experience. The William S. Schwartz Laboratory for Health Behavior Research- Research Reports, 8-32.

פירוט הסדנאות בכנס איט”ה 2019

סדנאות קצרות
יום א’ 17/2/19
סדנה מס’ 1 – מטאו ועד גודאי. CBT ככלי ליישום תפיסה רוחנית בחיי היום יום
ד”ר נדב יופה נבו
סדנה מס’ 2 – שיטות טיפוליות מודרניות להפרעות טיקים כרוניות ותסמונת טורט
ד”ר שרון
צימרמן ברנר
סדנה מס’ 3 – ספרות ילדים, ככלי להסבר פסיכו-חינוכי והפחתת סטיגמה, במצבי מחלה והפרעות התפתחותיות.
גב’ לימור רייז
סדנה מס’ 4 – אסטרטגיות אינטגרטיביות ואפקטיביות למניעה ולטיפול ב”התמכרות לקניות” Compulsive Shopping.
ד”ר חסינטו ענבר
סדנה מס’ 5 – שילוב פסיכותרפיה בגישת ההתמקדות בטיפול קוגניטיבי התנהגותי
ד”ר עידית שלו
סדנה מס’ 6 – טיפול עם האחר: סוגיות בטיפול באוכלוסיות מגוונות
גב’ אנה הרוורד
סדנה מס’ 7 – שילוב בין CBT לבין התמקדות כמנוף להעמקה והעשרת המפגש הטיפולי
מר אורי הרמן
סדנה מס’ 8 – כיצד ניתן ליישם את עקרונות ACT בטיפול?
ד”ר יפתח יובל
סדנה מס’ 9 – מדיטציה בהתאמה אישית בטיפול בילדים ומבוגרים
ד”ר ויטלי טבלב
סדנה מס’ 10 – המקום בו תאוריות הגל השלישי של הCBT מתחברות
פרופסור דני חמיאל
סדנה מס’ 11 – סדנת כלים להגברת האושר
גב’ מרב ברקבי – שני
סדנה מס’ 12 – “לא הביישן למד”- סדנת “טעימות” לטיפול בביישנות, דימוי עצמי נמוך וחרדה חברתית
ד”ר צופי מרום
סדנה מס’ 13 – CBT בשירותן של לידות מוצלחות ובריאות יותר: טוקופוביה והמודל הפסיכוסומאטי של לידה
ד”ר דנה סיני
סדנה מס’ 14 – מישיבה לעמידה: לעבור מישיבה בקהל אל עמידה בפניו בעזרת כלים מעולם ה-CBT
ד”ר דיאנה ארנברג
סדנה מס’ 15 – קבלה רדיקלית ושינוי מהותי ב- DBT – תאוריה ומעשהד”ר גבריאל ברקאי, גב’ נירה הירש, גב’ ליאת מורבצ’יק, גב’ רויטל מורוביץ
סדנה מס’ 16 – שינוי האווירה המשפחתית באמצעות Positive CBT: אינטגרציה של כלים מהגל השני ומהגל השלישי ב – CBT בשילוב פסיכולוגיה חיוביתד”ר נעמי אפל
סדנה מס ’17  – יישום של מיינדפולנס (Mindfulness) בבריאות האישה: כלים לטיפול פרטני וקבוצתי בנשים בהריון והתקופה לאחר לידהד”ר רומי אנגל

סדנאות קצרות
יום ב‘ 18/2/19
סדנה מס’ 18 – שימוש בכלים מעולם ה CBT ברפואה, והצגת קלפי “אברא כדברא”.
ד”ר מירב סודרסקי וגב’ אירית גיל לב
סדנה מס’ 19 – קשיים בויסות חושי בפסיכופתולוגיה, מתיאוריה לטיפול
ד”ר איילת בן ששון וגב’ תמר פודולי
סדנה מס’ 20 – מסע לארץ יצורי הנפש – כלים להתמודדות עם חסמים ולחיזוק משאבים נפשיים
גב’ אפרת מעיין
סדנה מס’ 21 – לעשות מיינדפולנס עם ילדים ומתבגרים
גב ענת ורזגר

סדנאות קצרות
יום ג‘ 19/2/19
סדנה מס’ 22 – שיפור תפקודים ניהוליים באמצעות טיפול קוגניטיבי-התנהגותי בקרב נוער ומבוגרים
ד”ר גיל מאור
סדנה מס’ 23 – מילד פיצוץ למשחק פצצה
גב’ שרון גרינברג
סדנה מס’ 24 – CBT FOR CHRONIC PAIN
ד”ר נצח גורן
סדנה מס’ 25 – ADHD ורגשות אצל ילדים ונוער
שני ביסר סגל

סדנאות ארוכות
יום ב‘ 18/2/19
יום ג‘ 19/2/19
סדנה מס’ 26 – לשנות באמת תכנית עשרה צעדים לטיפול בקשיי ויסות רגשי בילדים ברוח הגישה הרציונלית אמוטיבית התנהגותית CBT/ REBT
גב נעמי דותן
סדנה מס’ 27 – דיון על עקרונות ההדרכה ב- CBT לאור מודל רמת המיומנויות
ד”ר סרגיו מרצבסקי
סדנה מס’ 28 – התאמת התערבויות בהתאם לשלב השינוי בטיפול – אינטגרציה של התערבויות CBT, ראיון מוטיבציוני, סכמה תרפיה, גישה מערכתית
ד”ר עופר פלד
סדנה מס’ 29 – ילדים, יצירה ו CBT
ד”ר יעל שרון
סדנה מס’ 30 – מיקומם של הרגשות ב CBT ובפסיכותרפיה-סדנא התנסותית
ד”ר יוסי אדיר
סדנה מס’ 31 – טיפוח הערכה עצמית ומניעת דיכאון בגיל ההתבגרות – מודל הזדמנו”ת
ד”ר אורנה נוימן
סדנה מס’ 32 – ACT למתבגר ולטף- סדנת ACT לטיפול במתבגרים ובילדים
גב’ אנה גולדברט ומר אלעד ליבנה
סדנה מס’ 33 – טיפול בפחד מרגשות (Affect Phobia Therapy): עקרונות תיאורטיים וטכניקה טיפולית
ד”ר יופ מאיירס וד”ר רות דרדיקמן עירון
סדנה מס’ 34 – טיפול בין אישי (Interpersonal therapy – IPT) מהפרוטוקול המקורי לטיפול בדיכאון ועד ליישומים חדשניים
ד”ר אלכסנדרה קליין רפאלי
סדנה מס’ 35 – יישומי מיינדפולנס – מחדר הטיפולים אל החיים ובחזרה
ד”ר יסמין פולדר הד
סדנה מס’ 36 – CBT אקסיסטנציאלי
ד”ר משה לנזמן
סדנה מס’ 37 – הדרכת הורים באמצעות הקניית כישורי חיים וכישורי הורות בדרכי נעם ושלום: הורים כקו-תרפיסטים
יששכר עשת
סדנה מס’ 38 – Exposure therapy workshop
פרופסור ג’ונתן הופרט