סדנה מס’ 19 – קשיים בויסות חושי בפסיכופתולוגיה, מתיאוריה לטיפול

ד”ר איילת בן ששון וגב’ תמר פודולי
בשנים האחרונות מופיעות עדויות רבות לנוכחות הפרעות בויסות חושי במקביל להפרעות נפשיות שונות, החל מחרדה, דיכאון, OCD ועוד. ההפרעות בויסות החושי יכולות להתבטא ברגישות יתר לגירויים חושיים שונים , בתת רגישות לגירויים חושיים, ו/או על ידי חיפוש יוצא דופן של גרייה חושית. הקשיים בויסות החושי מדווחים בכל אופנויות החוש ומשליכים על התיפקוד היומיומי של היחיד לא פחות ממאפייני הליבה של ההפרעה הנפשית. יש צורך בזיהוי מדויק בכדי לתכנן התערבות שתתן מענה לביטוי הייחודי של הפרעות בויסות חושי במגוון של פסיכופתולוגיות. בתום הסדנא יבינו המשתתפים את התיאוריות השונות המסבירות את הקשר בין ויסות חושי ופסיכופתולוגיה ויכירו את המחקרים המובילים בתחום. באמצעות הידע התיאורטי יודגמו בסדנא גם טכניקות התערבות לטיפול בהפרעות בויסות חושי. המשתתפים יוכלו לשלב ידע בטיפול קוגניטיבי התנהגותי עם התכנים שירכשו בסדנא לצורך מתן מענה מותאם למטופלים המתמודדים עם הפרעות בויסות חושי.
ד”ר איילת בן ששון – OTR מרצה בכירה בחוג לריפוי בעיסוק באוניברסיטת חיפה, מומחית להתפתחות בגיל הרך.
גב’ תמר פודולי – פסיכולוגית קלינית התפתחותית מומחית, חברה מומחית באיט”ה. דוקטורנטית באוניברסיטת חיפה.

Conelea, C. A., Carter, A. C., & Freeman, J. B. (2014). Sensory over-responsivity in a sample of children seeking treatment for anxiety. Journal of developmental and behavioral pediatrics: JDBP, 35(8), 510.
Scanlan, J. N., & Novak, T. (2015). Sensory approaches in mental health: A scoping review. Australian Occupational Therapy Journal, 62(5), 277-285.
Van Hulle, C., Lemery-Chalfant, K., & Goldsmith, H. H. (2015). Trajectories of sensory over-responsivity from early to middle childhood: Birth and temperament risk factors. PloS one, 10(6), e0129968.
Wallis, K., Sutton, D., & Bassett, S. (2018). Sensory modulation for people with anxiety in a community mental health setting. Occupational Therapy in Mental Health, 34(2), 122-137.

פירוט הסדנאות בכנס איט”ה 2019

סדנאות קצרות
יום א’ 17/2/19
סדנה מס’ 1 – מטאו ועד גודאי. CBT ככלי ליישום תפיסה רוחנית בחיי היום יום
ד”ר נדב יופה נבו
סדנה מס’ 2 – שיטות טיפוליות מודרניות להפרעות טיקים כרוניות ותסמונת טורט
ד”ר שרון
צימרמן ברנר
סדנה מס’ 3 – ספרות ילדים, ככלי להסבר פסיכו-חינוכי והפחתת סטיגמה, במצבי מחלה והפרעות התפתחותיות.
גב’ לימור רייז
סדנה מס’ 4 – אסטרטגיות אינטגרטיביות ואפקטיביות למניעה ולטיפול ב”התמכרות לקניות” Compulsive Shopping.
ד”ר חסינטו ענבר
סדנה מס’ 5 – שילוב פסיכותרפיה בגישת ההתמקדות בטיפול קוגניטיבי התנהגותי
ד”ר עידית שלו
סדנה מס’ 6 – טיפול עם האחר: סוגיות בטיפול באוכלוסיות מגוונות
גב’ אנה הרוורד
סדנה מס’ 7 – שילוב בין CBT לבין התמקדות כמנוף להעמקה והעשרת המפגש הטיפולי
מר אורי הרמן
סדנה מס’ 8 – כיצד ניתן ליישם את עקרונות ACT בטיפול?
ד”ר יפתח יובל
סדנה מס’ 9 – מדיטציה בהתאמה אישית בטיפול בילדים ומבוגרים
ד”ר ויטלי טבלב
סדנה מס’ 10 – המקום בו תאוריות הגל השלישי של הCBT מתחברות
פרופסור דני חמיאל
סדנה מס’ 11 – סדנת כלים להגברת האושר
גב’ מרב ברקבי – שני
סדנה מס’ 12 – “לא הביישן למד”- סדנת “טעימות” לטיפול בביישנות, דימוי עצמי נמוך וחרדה חברתית
ד”ר צופי מרום
סדנה מס’ 13 – CBT בשירותן של לידות מוצלחות ובריאות יותר: טוקופוביה והמודל הפסיכוסומאטי של לידה
ד”ר דנה סיני
סדנה מס’ 14 – מישיבה לעמידה: לעבור מישיבה בקהל אל עמידה בפניו בעזרת כלים מעולם ה-CBT
ד”ר דיאנה ארנברג
סדנה מס’ 15 – קבלה רדיקלית ושינוי מהותי ב- DBT – תאוריה ומעשה ד”ר גבריאל ברקאי, גב’ נירה הירש, גב’ ליאת מורבצ’יק, גב’ רויטל מורוביץ
סדנה מס’ 16 – שינוי האווירה המשפחתית באמצעות Positive CBT: אינטגרציה של כלים מהגל השני ומהגל השלישי ב – CBT בשילוב פסיכולוגיה חיובית ד”ר נעמי אפל
סדנה מס ’17  – יישום של מיינדפולנס (Mindfulness) בבריאות האישה: כלים לטיפול פרטני וקבוצתי בנשים בהריון והתקופה לאחר לידה ד”ר רומי אנגל

סדנאות קצרות
יום ב‘ 18/2/19
סדנה מס’ 18 – שימוש בכלים מעולם ה CBT ברפואה, והצגת קלפי “אברא כדברא”.
ד”ר מירב סודרסקי וגב’ אירית גיל לב
סדנה מס’ 19 – קשיים בויסות חושי בפסיכופתולוגיה, מתיאוריה לטיפול
ד”ר איילת בן ששון וגב’ תמר פודולי
סדנה מס’ 20 – מסע לארץ יצורי הנפש – כלים להתמודדות עם חסמים ולחיזוק משאבים נפשיים
גב’ אפרת מעיין
סדנה מס’ 21 – לעשות מיינדפולנס עם ילדים ומתבגרים
גב ענת ורזגר

סדנאות קצרות
יום ג‘ 19/2/19
סדנה מס’ 22 – שיפור תפקודים ניהוליים באמצעות טיפול קוגניטיבי-התנהגותי בקרב נוער ומבוגרים
ד”ר גיל מאור
סדנה מס’ 23 – מילד פיצוץ למשחק פצצה
גב’ שרון גרינברג
סדנה מס’ 24 – CBT FOR CHRONIC PAIN
ד”ר נצח גורן
סדנה מס’ 25 – ADHD ורגשות אצל ילדים ונוער
שני ביסר סגל

סדנאות ארוכות
יום ב‘ 18/2/19
יום ג‘ 19/2/19
סדנה מס’ 26 – לשנות באמת תכנית עשרה צעדים לטיפול בקשיי ויסות רגשי בילדים ברוח הגישה הרציונלית אמוטיבית התנהגותית CBT/ REBT
גב נעמי דותן
סדנה מס’ 27 – דיון על עקרונות ההדרכה ב- CBT לאור מודל רמת המיומנויות
ד”ר סרגיו מרצבסקי
סדנה מס’ 28 – התאמת התערבויות בהתאם לשלב השינוי בטיפול – אינטגרציה של התערבויות CBT, ראיון מוטיבציוני, סכמה תרפיה, גישה מערכתית
ד”ר עופר פלד
סדנה מס’ 29 – ילדים, יצירה ו CBT
ד”ר יעל שרון
סדנה מס’ 30 – מיקומם של הרגשות ב CBT ובפסיכותרפיה-סדנא התנסותית
ד”ר יוסי אדיר
סדנה מס’ 31 – טיפוח הערכה עצמית ומניעת דיכאון בגיל ההתבגרות – מודל הזדמנו”ת
ד”ר אורנה נוימן
סדנה מס’ 32 – ACT למתבגר ולטף- סדנת ACT לטיפול במתבגרים ובילדים
גב’ אנה גולדברט ומר אלעד ליבנה
סדנה מס’ 33 – טיפול בפחד מרגשות (Affect Phobia Therapy): עקרונות תיאורטיים וטכניקה טיפולית
ד”ר יופ מאיירס וד”ר רות דרדיקמן עירון
סדנה מס’ 34 – טיפול בין אישי (Interpersonal therapy – IPT) מהפרוטוקול המקורי לטיפול בדיכאון ועד ליישומים חדשניים
ד”ר אלכסנדרה קליין רפאלי
סדנה מס’ 35 – יישומי מיינדפולנס – מחדר הטיפולים אל החיים ובחזרה
ד”ר יסמין פולדר הד
סדנה מס’ 36 – CBT אקסיסטנציאלי
ד”ר משה לנזמן
סדנה מס’ 37 – הדרכת הורים באמצעות הקניית כישורי חיים וכישורי הורות בדרכי נעם ושלום: הורים כקו-תרפיסטים
יששכר עשת
סדנה מס’ 38 – Exposure therapy workshop
פרופסור ג’ונתן הופרט