סדנה מס’ 25 – ADHD ורגשות אצל ילדים ונוער
ד”ר גב’ שני ביסר סגל
האבחנה העדכנית ביותר להפרעת קשב ADHD (DSM-V) כוללת קשיי קשב והיפר אקטיביות/אימפולסיביות, אולם באבחנה לא מופיעה התייחסות ישירה לקשיים רגשיים.
מדוע? מה זה אומר?
מתוך מחקרים שנעשו בשנים האחרונות ונשענים בעיקר על העבודות של פרופ’ ברקלי ופרופ’ סיגל – לילדים עם הפרעת קשב יש פרופיל רגשי אופייני, שמאופיין בחוסר ויסות רגשי בולט.
מהו אותו קושי בוויסות הרגשי וכיצד הוא משפיע על חייו של הילד ועל סביבתו?
בסדנה נעסוק בנושא זה מכמה כיוונים- ראשית נסביר ונבין את אותם קשיים, לאחר מכן נלמד ונתרגל הסברים פסיכו חינוכיים שניתן לתת לילדים ולהורים ולבסוף נלמד מיומנויות וכלים שניתן להקנות בתהליך טיפולי על מנת לסייע בהגברת היכולת לוויסות הרגשי אצל בעלי הפרעות קשב (ואצל הקרובים להם).
הסדנה תכלול חלק תאורטי שיסקור מחקרים עדכניים על ADHD, כולל שינויים באבחנה בשנים האחרונות; וכן חלק מעשי שבו יינתן הסבר על כלים יעילים להגברת הוויסות הרגשי אצל בעלי הפרעת קשב. כלים אלו יכללו התייחסות הן לטיפול הישיר בילד, הן להדרכת הורים והן למעגלים נוספים כמו בית הספר. המשתתפים בסדנה יתרגלו את הכלים שילמדו במהלך הסדנה.
הסדנה נשענת על הרצאה שניתנה במסגרת כנס מכון שיטות בנושא מיומנויות חברתיות בהפרעת קשב שהתקיים ביולי 2018.
שני ביסר סגל, נוירופסיכולוגית, מטפלת מומחית ומדריכה מוסמכת באיט”ה וחברה במכון שיטות. מרצה בתוכנית להכשרת מטפלים ב – CBT בתה”ש ובבאר שבע וכן במכללה האקדמית לחברה ואמנויות. בעלת קליניקה פרטית המתמחה באבחון, טיפול והדרכה בנושא ADHD וקשיי ויסות רגשי.
פריטים ביבליוגרפים:
אפל, נ. (2015). לדבר CBT עם הורים וילדים – מדריך למטפל ההתנהגותי קוגניטיבי, קרית ביאליק: הוצאת אח.
Barkley, R. & Murphy, K. (2010) Deficient Emotional Self-Regulation in Adults with ADHD: The Relative Contributions of Emotional Impulsiveness and ADHD Symptoms to Adaptive Impairments in Major Life Activities. Journal of ADHD and Related Disorders 1(4): 5-28
פירוט הסדנאות בכנס איט”ה 2019