סדנה מס’ 26 – לשנות באמת תכנית עשרה צעדים לטיפול בקשיי ויסות רגשי בילדים ברוח הגישה הרציונלית אמוטיבית התנהגותית CBT/ REBT

גב’ נעמי דותן
מגוון של הפרעות רגשיות מאופיינות בקשיים בוויסות רגשי, ובהן הפרעות חרדה, דיכאון, הפרעות קשב וריכוז והיפראקטיביות, הפרעה על הרצף האוטיסטי וקשיים בוויסות חושי. מודלים טיפוליים שונים נועדו לספק מענה טיפולי להפרעות אלו בילדים.
העבודה הטיפולית עם ילדים הינה מאתגרת ובעלת אפיונים ייחודיים ומחייבת את המטפלים התנהגותיים קוגניטיביים לתרגם את העבודה לשפתם של ילדים תוך אימוץ גישה “משחקית” יצירתית ומגוונת – על מנת לקדמם.
הסדנא מבוססת על הספר לשנות באמ”ת – שיצא לאור לאחרונה המציג תכנית אינטגרטיבית, המתייחסת לוויסות רגשי באופן כללי במקום לטפל בסימפטום ובהפרעה ספציפית. התוכנית –מבוססת על הטיפול הקוגניטיבי-התנהגותי בדגש על REBT, כלומר על הגישה הרציונלית-אמוטיבית-התנהגותית מבית מדרשו של אלברט אליס (Ellis, 1962) – מפעילה גם התערבות התנהגותית וגם עקרונות מהגשטלט. בסדנא נכיר נציג ונתרגל את עקרונות הגישה הרציונלית אמוטיבית ונדגים את יישומה בטיפול בילדים .
התוכנית הבנויה במתכונת של עשרה צעדים ליישום גמיש, בהתאם להפרעה של הילד ולגילאים שונים, תוצג צעד אחר צעד, דרך מקירם טיפוליים, בהתאמה לילדים, תוך שימוש והתנסות בכלים טיפוליים חווייתיים ייחודים שפותחו ע”י מנחת הסדנא בהם: -“רגע של רגש” , חוברת העבודה לשנות באמ”ת וטפסים, שלטים, ורעיונות יצירתיים נוספים המופיעים בספר.
המנחה: נעמי דותן פסיכולוגית חינוכית מומחית, פסיכותרפיסטית קוגניטיבית התנהגותית מומחית ומדריכה מוסמכת ב-CBT וב-REBT- מטעם מכון אלברט אליס בניו יורק. מטפלת ביופידבק מוסמכת. מרצה בתוכניות ההכשרה לטיפול קוגניטיבי התנהגותי המובילות , מכשירה ומדריכה מטפלים. מנהלת את קליניקת נעמי דותן לטיפול בילדים ומפתחת כלים טיפוליים בהם: המשחק הטיפולי לשחק באמ”ת, , לוח הרגשות המגנטי רגע של רגש וחוברת העבודה לשנות באמ”ת . nomidot.co.il

דותן, נ. (2018) .לשנות באמת. תכנית עשרה צעדים לטיפול בקשיי ויסות רגשי של ילדים. הרצליה. הוצאת ניב. חדש!!!
דותן, נ. (2016). לשנות באמ”ת- תכנית השחמ”ט. (גרסה אלקטרונית). נדלה ב13/12/16 מאתר פסיכולוגיה עברית : www.hebpsy.net/articles/asp?id=3484 /;http;//

דריידן, ו’ (1999). טיפול התנהגותי רציונלי-אמוטיבי: היבטים רציונליים בהפרעות ההתנהגותיות ורגשיות. כפר ביאליק: אח.
מלקינסון, ר’ (1993). טיפול רציונלי-אמוטיבי: תיאוריה ויישום. שיחות, ז(3), 174-165.
Barlow D. H. (2011). Unified protocol for transdiagnostic treatment of emotional disorders. UK: Oxford University Press..
Digiuseppe, R. A., Doyle , K. A., Dryden, W., & Backx W. (2014). A practitioner’s guide to rational emotive behavior therapy (3rd ed.). New York: Oxford University Press.
Ellis, A., & Bernard M. E (2006). Rational emotive behavioral approaches to childhood disorders: Theory, practice and research. New York: Springer..
Gross, J. J. (Ed.) (2015). Handbook of emotion regulation. New York: Guilford Press.
דיון על עקרונות ההדרכה ב- CBT לאור מודל רמת המיומנויות (competence levels)

פירוט הסדנאות בכנס איט”ה 2019

סדנאות קצרות
יום א’ 17/2/19
סדנה מס’ 1 – מטאו ועד גודאי. CBT ככלי ליישום תפיסה רוחנית בחיי היום יום
ד”ר נדב יופה נבו
סדנה מס’ 2 – שיטות טיפוליות מודרניות להפרעות טיקים כרוניות ותסמונת טורט
ד”ר שרון
צימרמן ברנר
סדנה מס’ 3 – ספרות ילדים, ככלי להסבר פסיכו-חינוכי והפחתת סטיגמה, במצבי מחלה והפרעות התפתחותיות.
גב’ לימור רייז
סדנה מס’ 4 – אסטרטגיות אינטגרטיביות ואפקטיביות למניעה ולטיפול ב”התמכרות לקניות” Compulsive Shopping.
ד”ר חסינטו ענבר
סדנה מס’ 5 – שילוב פסיכותרפיה בגישת ההתמקדות בטיפול קוגניטיבי התנהגותי
ד”ר עידית שלו
סדנה מס’ 6 – טיפול עם האחר: סוגיות בטיפול באוכלוסיות מגוונות
גב’ אנה הרוורד
סדנה מס’ 7 – שילוב בין CBT לבין התמקדות כמנוף להעמקה והעשרת המפגש הטיפולי
מר אורי הרמן
סדנה מס’ 8 – כיצד ניתן ליישם את עקרונות ACT בטיפול?
ד”ר יפתח יובל
סדנה מס’ 9 – מדיטציה בהתאמה אישית בטיפול בילדים ומבוגרים
ד”ר ויטלי טבלב
סדנה מס’ 10 – המקום בו תאוריות הגל השלישי של הCBT מתחברות
פרופסור דני חמיאל
סדנה מס’ 11 – סדנת כלים להגברת האושר
גב’ מרב ברקבי – שני
סדנה מס’ 12 – “לא הביישן למד”- סדנת “טעימות” לטיפול בביישנות, דימוי עצמי נמוך וחרדה חברתית
ד”ר צופי מרום
סדנה מס’ 13 – CBT בשירותן של לידות מוצלחות ובריאות יותר: טוקופוביה והמודל הפסיכוסומאטי של לידה
ד”ר דנה סיני
סדנה מס’ 14 – מישיבה לעמידה: לעבור מישיבה בקהל אל עמידה בפניו בעזרת כלים מעולם ה-CBT
ד”ר דיאנה ארנברג
סדנה מס’ 15 – קבלה רדיקלית ושינוי מהותי ב- DBT – תאוריה ומעשה ד”ר גבריאל ברקאי, גב’ נירה הירש, גב’ ליאת מורבצ’יק, גב’ רויטל מורוביץ
סדנה מס’ 16 – שינוי האווירה המשפחתית באמצעות Positive CBT: אינטגרציה של כלים מהגל השני ומהגל השלישי ב – CBT בשילוב פסיכולוגיה חיובית ד”ר נעמי אפל
סדנה מס ’17  – יישום של מיינדפולנס (Mindfulness) בבריאות האישה: כלים לטיפול פרטני וקבוצתי בנשים בהריון והתקופה לאחר לידה ד”ר רומי אנגל

סדנאות קצרות
יום ב‘ 18/2/19
סדנה מס’ 18 – שימוש בכלים מעולם ה CBT ברפואה, והצגת קלפי “אברא כדברא”.
ד”ר מירב סודרסקי וגב’ אירית גיל לב
סדנה מס’ 19 – קשיים בויסות חושי בפסיכופתולוגיה, מתיאוריה לטיפול
ד”ר איילת בן ששון וגב’ תמר פודולי
סדנה מס’ 20 – מסע לארץ יצורי הנפש – כלים להתמודדות עם חסמים ולחיזוק משאבים נפשיים
גב’ אפרת מעיין
סדנה מס’ 21 – לעשות מיינדפולנס עם ילדים ומתבגרים
גב ענת ורזגר

סדנאות קצרות
יום ג‘ 19/2/19
סדנה מס’ 22 – שיפור תפקודים ניהוליים באמצעות טיפול קוגניטיבי-התנהגותי בקרב נוער ומבוגרים
ד”ר גיל מאור
סדנה מס’ 23 – מילד פיצוץ למשחק פצצה
גב’ שרון גרינברג
סדנה מס’ 24 – CBT FOR CHRONIC PAIN
ד”ר נצח גורן
סדנה מס’ 25 – ADHD ורגשות אצל ילדים ונוער
שני ביסר סגל

סדנאות ארוכות
יום ב‘ 18/2/19
יום ג‘ 19/2/19
סדנה מס’ 26 – לשנות באמת תכנית עשרה צעדים לטיפול בקשיי ויסות רגשי בילדים ברוח הגישה הרציונלית אמוטיבית התנהגותית CBT/ REBT
גב נעמי דותן
סדנה מס’ 27 – דיון על עקרונות ההדרכה ב- CBT לאור מודל רמת המיומנויות
ד”ר סרגיו מרצבסקי
סדנה מס’ 28 – התאמת התערבויות בהתאם לשלב השינוי בטיפול – אינטגרציה של התערבויות CBT, ראיון מוטיבציוני, סכמה תרפיה, גישה מערכתית
ד”ר עופר פלד
סדנה מס’ 29 – ילדים, יצירה ו CBT
ד”ר יעל שרון
סדנה מס’ 30 – מיקומם של הרגשות ב CBT ובפסיכותרפיה-סדנא התנסותית
ד”ר יוסי אדיר
סדנה מס’ 31 – טיפוח הערכה עצמית ומניעת דיכאון בגיל ההתבגרות – מודל הזדמנו”ת
ד”ר אורנה נוימן
סדנה מס’ 32 – ACT למתבגר ולטף- סדנת ACT לטיפול במתבגרים ובילדים
גב’ אנה גולדברט ומר אלעד ליבנה
סדנה מס’ 33 – טיפול בפחד מרגשות (Affect Phobia Therapy): עקרונות תיאורטיים וטכניקה טיפולית
ד”ר יופ מאיירס וד”ר רות דרדיקמן עירון
סדנה מס’ 34 – טיפול בין אישי (Interpersonal therapy – IPT) מהפרוטוקול המקורי לטיפול בדיכאון ועד ליישומים חדשניים
ד”ר אלכסנדרה קליין רפאלי
סדנה מס’ 35 – יישומי מיינדפולנס – מחדר הטיפולים אל החיים ובחזרה
ד”ר יסמין פולדר הד
סדנה מס’ 36 – CBT אקסיסטנציאלי
ד”ר משה לנזמן
סדנה מס’ 37 – הדרכת הורים באמצעות הקניית כישורי חיים וכישורי הורות בדרכי נעם ושלום: הורים כקו-תרפיסטים
יששכר עשת
סדנה מס’ 38 – Exposure therapy workshop
פרופסור ג’ונתן הופרט