סדנה מס’ 34 – טיפול בין אישי (Interpersonal therapy – IPT) מהפרוטוקול המקורי לטיפול בדיכאון ועד ליישומים חדשניים

ד”ר אלכסנדרה קליין רפאלי

מהו טיפול בין אישי (IPT)?טיפול בין-אישי (IPT) הוא גישה טיפולית קצרת-מועד ומבוססת-ראיות המתמקדת באירועי החיים הנוכחיים של המטופל, ובכללם בתפקוד החברתי והבינאישי, כאמצעי להבנת סימפטומים של דיכאון ושל הפרעות אחרות, ולטיפול בהם. מטפלי IPT עובדים עם המטופלים כדי להבין כיצד היחסים הבין-אישיים שלהם ואירועי החיים מתקשרים עם מצב הרוח שלהם, כדי לפתח מיומנויות תקשורת בין-אישית, להעמיק קשרים בינאישיים, ולגייס תמיכה חברתית. מטפלי IPT מדגישים את האופן שבו התנהלות בין-אישית טובה יותר מובילה לשיפור סימפטומטי, ומטרתם בטיפול היא לסייע למטופלים להרגיש מוכנים להתנהל טוב יותר בעולם החברתי ולקיים תקשורת טובה יותר במערכות היחסים שלהם.

גישת IPT פותחה על ידי ד”ר ג’רלד קלרמן וד”ר מירנה וייסמן לפני למעלה מ-40 שנה, ונבדקה במחקרים רבים, שמעידים על היותה גישה טובה במיוחד לטיפול בדיכאון ובהפרעות אחרות. כיום, IPT מוכר כטיפול קו-ראשון מומלץ ביותר ע”י מספר ארגונים מרכזיים, כמו ארגון הבריאות העולמי (WHO).

הטיפול בגישת ה-IPT מבוסס על תורת ההתקשרות, על התיאוריה הבין-אישית, ועל הגישה הביו-פסיכו-סוציאלית לבריאות הנפש. המפגשים הראשונים של טיפול IPTמוקדשים לאיסוף מידע ולהבהרת החוויות הבינאישיות של המטופל. שלב זה מסתיים בבנייתinterpersonal inventory והמשגה של היחסים הבין-אישיים המרכזיים של המטופל ושל בעיות התפקוד החברתיות המרכזיות שלו. המטפל והמטופל משייכים את הבעיה/הבעיות לאחד מבין ארבעת התחומים הבאים: מחלוקות בין-אישיות, מעברי תפקידים, אבל/אובדן, או חסכים בינאישיים. הבחירה בתחום בעיה מסוים מספקת מסגרת ליישום טכניקות חווייתיות ספציפיות, כגון ניתוח תקשורת או משחק תפקידים.

תיאור הסדנה:
סדנה זו מיועדת להכיר למשתתפים את התיאוריה והפרקטיקה של IPT, ולתת טעימה מפיתוחים חדשים יותר של IPT לאוכלוסיות ספציפיות. הלימוד יעשה בעזרת תיאורי מקרה, קטעי וידאו ותרגילים חווייתיים. המשתתפים יתאמנו בטכניקות עצמן ויידונו ביישומים הקליניים של טכניקות אלה. לאחר הסדנה, המשתתפים יהיו בעלי הבנה מוצקה של תיאוריית IPT, עקרונותיה והטכניקות בהן היא עושה שימוש. אלו יוכלו לשמש כבסיס להמשך לימוד והדרכה ב-IPT למטפלים המעוניינים בכך.

מטרות הסדנה:
לימוד מושגים בסיסיים (תיאורטיים ומעשיים) ב-IPT
סקירת מחקרים עכשוויים והתאמות של IPT לאוכלוסיות שונות
תירגול חווייתי של טכניקות IPT
דיון על הדרכים שבהן ניתן להחיל IPT על מקרים קליניים עכשוויים

הסדנה תתקיים באנגלית
ד”ר אלכסנדרה קליין רפאלי היא פסיכולוגית קלינית. היא בעלת תואר דוקטור מאוניברסיטת Yeshiva, ותואר שני מאוניברסיטת Columbia, שתיהן בניו-יורק. התמחותה בטיפולים מונחי-ראיות כללה הכשרה בבי”ס לרפואה ע”ש אלברט איינשטיין, פוסט-דוקטורט ב-REBT ו-CBT במכון אלברט אליס, והכשרה נרחבת כמטפלת בטיפול בין-אישי (interpersonal psychotherapy – IPT) במכון הפסיכיאטרי של מדינת ניו-יורק המסונף לאוניברסיטת Columbia. ד”ר רפאלי היא חברה מייסדת באגודה הישראלית לטיפול בין-אישי וחברה בארגון הבין-לאומי לטיפול בין-אישי; בארגון העולמי, היא חברה בוועדת ההסמכה ומוכרת כמדריכה ו-trainer בגישת הטיפול, אותה היא מלמדת הן בארץ והן בארצות נוספות. היא חברת הועדה האקדמית של תוכנית “הגל החדש בפסיכותרפיה” במרכז הבינתחומי בהרצליה. ד”ר רפאלי פרסמה מספר מאמרים תאורטיים ותיאורי מקרה של טיפולי IPT, ובימים אלה היא שותפה בפיתוח פרוטוקול טיפולי מבוסס IPT לשימוש בשירותי יעוץ לסטודנטים. בנוסף לקליניקה פרטית (במושב גבעת ח”ן הסמוך לרעננה), משמשת ד”ר רפאלי כאחראית הכשרת טיפולי CBT ו-IPT בתוכנית ההתמחות בפסיכולוגיה קלינית בשירותי היעוץ באוניברסיטת תל-אביב. בקליניקה הפרטית, מטפלת ד”ר רפאלי במתבגרים, מבוגרים, ומשפחות. היא עובדת רבות עם אוכלוסייה בינלאומית ועם עולים חדשים המתמודדים עם שינויי חיים משמעותיים, ושפת עבודתה היא אנגלית.

פירוט הסדנאות בכנס איט”ה 2019

סדנאות קצרות
יום א’ 17/2/19
סדנה מס’ 1 – מטאו ועד גודאי. CBT ככלי ליישום תפיסה רוחנית בחיי היום יום
ד”ר נדב יופה נבו
סדנה מס’ 2 – שיטות טיפוליות מודרניות להפרעות טיקים כרוניות ותסמונת טורט
ד”ר שרון
צימרמן ברנר
סדנה מס’ 3 – ספרות ילדים, ככלי להסבר פסיכו-חינוכי והפחתת סטיגמה, במצבי מחלה והפרעות התפתחותיות.
גב’ לימור רייז
סדנה מס’ 4 – אסטרטגיות אינטגרטיביות ואפקטיביות למניעה ולטיפול ב”התמכרות לקניות” Compulsive Shopping.
ד”ר חסינטו ענבר
סדנה מס’ 5 – שילוב פסיכותרפיה בגישת ההתמקדות בטיפול קוגניטיבי התנהגותי
ד”ר עידית שלו
סדנה מס’ 6 – טיפול עם האחר: סוגיות בטיפול באוכלוסיות מגוונות
גב’ אנה הרוורד
סדנה מס’ 7 – שילוב בין CBT לבין התמקדות כמנוף להעמקה והעשרת המפגש הטיפולי
מר אורי הרמן
סדנה מס’ 8 – כיצד ניתן ליישם את עקרונות ACT בטיפול?
ד”ר יפתח יובל
סדנה מס’ 9 – מדיטציה בהתאמה אישית בטיפול בילדים ומבוגרים
ד”ר ויטלי טבלב
סדנה מס’ 10 – המקום בו תאוריות הגל השלישי של הCBT מתחברות
פרופסור דני חמיאל
סדנה מס’ 11 – סדנת כלים להגברת האושר
גב’ מרב ברקבי – שני
סדנה מס’ 12 – “לא הביישן למד”- סדנת “טעימות” לטיפול בביישנות, דימוי עצמי נמוך וחרדה חברתית
ד”ר צופי מרום
סדנה מס’ 13 – CBT בשירותן של לידות מוצלחות ובריאות יותר: טוקופוביה והמודל הפסיכוסומאטי של לידה
ד”ר דנה סיני
סדנה מס’ 14 – מישיבה לעמידה: לעבור מישיבה בקהל אל עמידה בפניו בעזרת כלים מעולם ה-CBT
ד”ר דיאנה ארנברג
סדנה מס’ 15 – קבלה רדיקלית ושינוי מהותי ב- DBT – תאוריה ומעשהד”ר גבריאל ברקאי, גב’ נירה הירש, גב’ ליאת מורבצ’יק, גב’ רויטל מורוביץ
סדנה מס’ 16 – שינוי האווירה המשפחתית באמצעות Positive CBT: אינטגרציה של כלים מהגל השני ומהגל השלישי ב – CBT בשילוב פסיכולוגיה חיוביתד”ר נעמי אפל
סדנה מס ’17  – יישום של מיינדפולנס (Mindfulness) בבריאות האישה: כלים לטיפול פרטני וקבוצתי בנשים בהריון והתקופה לאחר לידהד”ר רומי אנגל

סדנאות קצרות
יום ב‘ 18/2/19
סדנה מס’ 18 – שימוש בכלים מעולם ה CBT ברפואה, והצגת קלפי “אברא כדברא”.
ד”ר מירב סודרסקי וגב’ אירית גיל לב
סדנה מס’ 19 – קשיים בויסות חושי בפסיכופתולוגיה, מתיאוריה לטיפול
ד”ר איילת בן ששון וגב’ תמר פודולי
סדנה מס’ 20 – מסע לארץ יצורי הנפש – כלים להתמודדות עם חסמים ולחיזוק משאבים נפשיים
גב’ אפרת מעיין
סדנה מס’ 21 – לעשות מיינדפולנס עם ילדים ומתבגרים
גב ענת ורזגר

סדנאות קצרות
יום ג‘ 19/2/19
סדנה מס’ 22 – שיפור תפקודים ניהוליים באמצעות טיפול קוגניטיבי-התנהגותי בקרב נוער ומבוגרים
ד”ר גיל מאור
סדנה מס’ 23 – מילד פיצוץ למשחק פצצה
גב’ שרון גרינברג
סדנה מס’ 24 – CBT FOR CHRONIC PAIN
ד”ר נצח גורן
סדנה מס’ 25 – ADHD ורגשות אצל ילדים ונוער
שני ביסר סגל

סדנאות ארוכות
יום ב‘ 18/2/19
יום ג‘ 19/2/19
סדנה מס’ 26 – לשנות באמת תכנית עשרה צעדים לטיפול בקשיי ויסות רגשי בילדים ברוח הגישה הרציונלית אמוטיבית התנהגותית CBT/ REBT
גב נעמי דותן
סדנה מס’ 27 – דיון על עקרונות ההדרכה ב- CBT לאור מודל רמת המיומנויות
ד”ר סרגיו מרצבסקי
סדנה מס’ 28 – התאמת התערבויות בהתאם לשלב השינוי בטיפול – אינטגרציה של התערבויות CBT, ראיון מוטיבציוני, סכמה תרפיה, גישה מערכתית
ד”ר עופר פלד
סדנה מס’ 29 – ילדים, יצירה ו CBT
ד”ר יעל שרון
סדנה מס’ 30 – מיקומם של הרגשות ב CBT ובפסיכותרפיה-סדנא התנסותית
ד”ר יוסי אדיר
סדנה מס’ 31 – טיפוח הערכה עצמית ומניעת דיכאון בגיל ההתבגרות – מודל הזדמנו”ת
ד”ר אורנה נוימן
סדנה מס’ 32 – ACT למתבגר ולטף- סדנת ACT לטיפול במתבגרים ובילדים
גב’ אנה גולדברט ומר אלעד ליבנה
סדנה מס’ 33 – טיפול בפחד מרגשות (Affect Phobia Therapy): עקרונות תיאורטיים וטכניקה טיפולית
ד”ר יופ מאיירס וד”ר רות דרדיקמן עירון
סדנה מס’ 34 – טיפול בין אישי (Interpersonal therapy – IPT) מהפרוטוקול המקורי לטיפול בדיכאון ועד ליישומים חדשניים
ד”ר אלכסנדרה קליין רפאלי
סדנה מס’ 35 – יישומי מיינדפולנס – מחדר הטיפולים אל החיים ובחזרה
ד”ר יסמין פולדר הד
סדנה מס’ 36 – CBT אקסיסטנציאלי
ד”ר משה לנזמן
סדנה מס’ 37 – הדרכת הורים באמצעות הקניית כישורי חיים וכישורי הורות בדרכי נעם ושלום: הורים כקו-תרפיסטים
יששכר עשת
סדנה מס’ 38 – Exposure therapy workshop
פרופסור ג’ונתן הופרט