CBT דיאדי לילדים בגיל הרך הסובלים מחרדה, סימפטומים פוסט-טראומטיות ובעיות התנהגות/ד”ר לילך רחמים
מנחה: ד”ר לילך רחמים, פסיכולוגית קלינית ורפואית מדריכה, מנהלת תכנית ההכשרה לפסיכותרפיה בילדים ונוער שבמרכז “חוסן”, מנהלת היחידה לCBT בגיל הרך ובפוסט-טראומה במרכז “חוסן”, מרצה בביה”ס לפסיכולוגיה המרכז הבינתחומי הרצלייה ובלימודי המשך בפסיכיאטריה בביה”ס ללימודי המשך ברפואה אוניברסיטת תל אביב. חוקרת ופרסמה מאמרים בנושא טיפול בטראומה ואבל טראומטי בילדים ופעוטות וטיפול בילדים עם חרדות. מחברת הספר לגלות את הגן הנעלם: ילדים בטיפול.
ילדים בגיל הרך סובלים מפסיכופתולוגיה כגון חרדת פרידה, דיכאון וסימפטומים פוסט-טראומטיים, לעיתים בעקבות טראומה ספציפית ולעיתים ללא אטיולוגיה טראומטית. למשל, 0.5% מילדים בגילאי 2-5 סובלים מחרדת פרידה, 0.6% סובלים מפוביות ספציפיות. ילדים בגיל הרך נמצאים בקבוצת סיכון לטראומה למשל, 1200 ילדים בגילאי 0-5 נפגעים מכוויות במדינת ישראל בכל שנה, 13% מהם מפתחים סימפטומים פוסט-טראומטיים והפרעות נלוות כגון אנקופרזיס ועיכוב התפתחותי. הסימפטומים קשורים לתאונה עצמה ולטיפול הרפואי. למעשה, ילדים בגיל הרך עשויים לפתח תגובות חרדה ופוביה ספציפית בתגובה לבדיקות רפואיות פולשניות על רקע טיפול במחלה מסכנת חיים, השתלות ומחלות קשות פחות הדורשות התערבויות רפואיות. שכיחות דומה של תגובות חרדה נמצאו בקרב ההורים. אוכלוסיית גיל זו על פי רוב אינה מאותרת ואינה מופנית לטיפול. ההשלכות ההתפתחותיות, המשפחתיות, החברתיות והכלכליות לתת איתור ולחוסר טיפול באוכלוסייה זו הן קריטיות. במהלך העשור האחרון הצטברו ראיות מבוססות מחקר על היעילות של CBT לילדים בגיל הרך והוריהם. הטיפול ניתן גם כמניעה וחיסון מפני התפתחות של פסיכופתולוגיה.
הסדנא תכלול: היכרות עם פסיכופתולוגיה של הגיל הרך והשלכות של טראומה על הקשר הדיאדי. CBT לגיל הרך: נלמד פרוטוקולים לטיפול בחרדה ובפוסט-טראומה לאוכלוסייה זו. נצפה בקטעי וידאו מתוך טיפולים שנערכים כיום במרכז “חוסן” ביחידת הCBT לגיל הרך ונתנסה באמצעות משחקי תפקידים בשיטות קוגניטיבית התנהגותיות המותאמות לאוכלוסייה זו.
פירוט הסדנאות בכנס איט"ה 2017
סדנאות קצרות יום ראשון 19/2/17 11:00 - 18:00 (6 שעות)
- טיפול במוזיקה על בסיס מיינדפולנס לחולים בדיכאון ברמיסייה: היכרות עם השיטה והתנסות אישית חווייתית קצרה עם השיטה /גב' מיכל צור דחוח ופרופסור אהוד בודנר
- "לא הביישן למד"- סדנת "טעימות" לטיפול בביישנות, דימוי עצמי נמוך , וחרדה חברתית / ד"ר צופי מרום
- טיפול בפוביה מרגשות (Affect phobia) ד"ר יופ מאיירס
- הגל השלישי כתפיסה מאוחדת – מודל טיפולי אינטגרטיבי ליישום ברמות שונות של התערבות/ד"ר דני חמיאל
- סדנא מעשית לטיפול ב ROCD / ד"ר דני דרבי
- לשנות באמ"ת – תוכנית השחמ"ט עשרה צעדים לטיפול CBT/ REBT בקשיים בוויסות רגשי של ילדים / גב' נעמי דותן
- טיפול מטא-קוגניטיבי (MCT) להפרעת חרדה מוכללת - תיאוריה וטיפול/ רוזאנה ג'וסמן וד"ר שמואל מיירס
- "What is up (WhatsApp) with Obsessive-Compulsive Related Disorders" ד"ר עודד בן ארוש
- מודל זה״ב בטיפול זוגי התנהגותי קוגניטיבי / ד"ר נעמי אפל
סדנאות ארוכות מיום שני 20/2/17 09:00 עד שלישי 21/2/17 18:00 (14 שעות)
- אפשר גם בלי פתולוגיה: יישום גישת הפסיכולוגיה החיובית לפיתוח רגשות חיוביים בקרב מטופלים /פרופסור תמי רונן פרופ' תמי רונן רוזנבאום, דקאן הפקולטה למדעי החברה אוניברסיטת ת"א
- הדרכת הורים באמצעות הקניית כישורי חיים וכישורי הורות בדרכי שלום: הורים כקו-תרפיסטים / מר יששכר עשת
- לשטוף את הפלשבקים עם סבון: טיפול בהפרעה כפייתית פוסט טראומטית /ד"ר ניצה נקש
- סדנה בוויסות רגשי/ד"ר סרג'יו מרצ'בסקי
- היפנוזה ו CBT / ד"ר גבי גולן
- ACT לטף- סדנת ACT לטיפול בילדים/ גב' אנה גולדברט
- סדנת ACT מתקדמת / מר רן אלמוג
- טכניקות חדשניות בטיפול קוגניטיבי התנהגותי בחרדה חברתית / ד"ר עידן אדרקה
- כשהקוגניציה פוגשת את הדמיון: דמיון מודרך, טכניקות הרפיה ומדיטציה, ככלים טיפוליים / ד"ר יוסי אדיר