מה זה OCD וכיצד ניתן לטפל בו?

מאת: חזי באר, פסיכולוג

אם אתם אנשים מסודרים ומאורגנים זה לא אומר שיש לכם הפרעה טורדנית כפייתית (OCD). אבל אם מחשבות מסוימות מטרידות אתכם באופן קבוע, גורמות לכם לסבל ומונעות מכם לחיות את החיים שאתם רוצים – אז כדאי שתקראו את הכתבה הזו.

מה זה OCD, כיצד מאבחנים ואיך מטפלים?

"האם נעלתי את דלת הבית?"; "האם המנה שאכלתי זה עתה מקולקלת?"; "האם אני חולה במחלה קשה?". "האם אני אוהב/ת את בן/בת זוגי?"; אם חלפה אצלכם אחת מן המחשבות האלה, או אם חשבתם פעם על משהו מטריד או מוזר שלא הייתם רוצים לחשוב עליו – אתם לא לבד. למעלה מ-90% מהאנשים מודים כי הייתה להם מחשבה מסוג זה בשלושת החודשים האחרונים. מחשבות מטרידות יכולות להיות כמעט בכל נושא. הן יכולות להיות בקשר לספקות לגבי מערכת יחסים רומנטית, פחד שאכלנו משהו מקולקל או שלקינו במחלה קשה, או אולי מחשבה על לקפוץ לעבר הפסים רגע לפני שהרכבת עוברת. הן יכולות להיות מחשבות על כך שלא נעלנו את דלת הבית, שלא ניתקנו את המגהץ מהחשמל, ולעיתים הן יובילו לכך שנחזור כמה צעדים כדי לוודא שאכן נעלנו את הדלת או שכיבינו מכשיר זה או אחר. כמעט אצל כולנו חולפות מחשבות כאלה, אבל חלקנו חשים כלואים בהן. ריבוי מחשבות כאלה מאפיין אנשים עם הפרעה טורדנית כפייתית (OCD, obsessive-compulsive disorder). OCD היא הפרעה נפוצה ומתמשכת, שהסובלים ממנה חווים אובססיות, שהן מחשבות טורדניות, חוזרות ובלתי נשלטות. בנוסף הם נוטים להתנהגות כפייתית (compulsions) עליה הם מרגישים צורך לחזור שוב ושוב. OCD יכול להתבטא במחשבות טורדניות או בהתנהגות כפייתית, אך במרבית המקרים יופיעו שתיהן ולרוב ניתן יהיה לזהות את הקשר ביניהן. כך לדוגמא, מחשבות טורדניות הנוגעות לחשש מזיהום עשויות לבוא לידי ביטוי בהתנהגות כפייתית של פעולות ניקיון.

המחשבות הטורדניות עשויות להיות מילוליות או בעלות תוכן חזותי הכולל למשל דם ומוות, והן גורמות למתח ולסבל ולעיתים גם לתחושות אשמה או לתחושות של אובדן שפיות. לכן, לעיתים קרובות נעשים ניסיונות להתעלם מהמחשבות, להדחיק או להפסיק אותן. באופן דומה, ההתנהגויות הכפייתיות הנלוות למחשבות הטורדניות מהוות ניסיון להפחית את המתח ולנטרל את המחשבות המטרידות. לעיתים, זה מצליח אבל רק בטווח הקצר!! בטווח הארוך, הניסיון לשלוט במחשבות ולהפחית את עוצמת הסבל בעזרת הטכסים רק מגביר את המחשבות ומעצים את הסבל מהן.

אבחון OCD

לעיתים קרובות ניתן לשמוע שאומרים על אדם מסודר ומאורגן ש"יש לו OCD". למרות השימוש הנפוץ (והשגוי) במושג, הציבור הרחב אינו מכיר מספיק את ההפרעה ולמרבה הצער, גם חלק מהמטפלים אינם מומחים באבחון OCD ובטיפול בהפרעה. בנוסף, למעלה משני שליש מהסובלים מ-OCD לוקים בהפרעה נוספת כמו חרדה או דיכאון. התמקדות במצוקות אחרות, כמו גם הסתרה של המחשבות או ההתנהגויות המוזרות, בשל חשש להיתפס כמשוגעים עשויות להביא לכך שה-OCD לא תאובחן כלל. לכן, רבים שסובלים מההפרעה, גם כאלה שהלכו בעבר לטיפול, לא תמיד מודעים לכך, ולא קיבלו טיפול מתאים.

כיצד מטפלים ב OCD

מחקרי יעילות רבים מראים כי טיפול קוגניטיבי התנהגותי הוא היעיל ביותר לטיפול ב-OCD, בהשוואה לטיפולים פסיכולוגים אחרים ולטיפול תרופתי. לעיתים, שילוב של טיפול קוגניטיבי התנהגותי בשילוב טיפול תרופתי מוביל לתוצאות המיטביות.
בטיפול קוגניטיבי התנהגותי ב-OCD, לאחר היכרות וראיון אבחוני, ולאחר מתן מידע למטופל על האבחנה שנוגעת אליו, ייערכו חשיפות מבוקרות למחשבות הטורדניות, תוך מניעת התגובות הכפייתיות. לאחר מכן תיעשה סקירה ותיעוד של הידע והכלים שהמטופל רכש במהלך הטיפול, במטרה לסייע לו לשמור על הישגי הטיפול גם בעתיד.
באמצעות טיפול קוגניטיבי-התנהגותי מתאים ניתן ללמוד גישה חדשה כיצד להתמודד עם המחשבות והדחפים לביצוע התנהגות כפייתית שעשויה להביא לשיפור איכות החיים תוך זמן קצר. טיפול כזה יכול להפסיק את המלחמה הבלתי פוסקת במחשבות ולהחזיר לך את היכולת להתרכז במה שבאמת חשוב לך.

 

מחפש מטפל ל OCD?

אתר עוד היום מטפל CBT מוסמך